Zasady badan pedagogicznych, eBooks txt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Tadeusz PilchZasady bada�Pedagogicznych(wydanie drugie poprawione i rozszerzone)Rozdzia� 4 opracowa�a Teresa BaumanRozdzia� 7 opracowa� Andrzej Rad�koCelem nauki nie jest otwieranie drzwi niesko�czonej m�dro�ci,lecz po�o�enie kresu niesko�czonym b��dom.Bertold Brecht.Wydawnictwo "�ak" Warszawa 1995Itu,~ I;iklarI~m~l M;iruk ~nicci�skiRedaktor techniczny l~l�bieta MalikKsi��ka dofinansowana przez Ministerstwo Edukacji NarodowejCopyright by Wydawnictwo "�ak" Copyright by Tadeusz PilchWydawnictwo "�ak" Teresa i J�zef �nieci�scyWarszawa ul. Moldawska 13/56 tel: 22-82-67ISBN 83-86770-00-7~ .'a `'3 ~~Wszelkie prawa zastrze�one. �aden Ii~a~;n~cW Ici ksiatiki nie mo�e by� kserowany ani w inny sl�~seSb kopiowany bez uprzedniej, pisemnej zgody wydawcyDruk i oprawa: f~ Tei. (0-22) 789 38 54Spis tre�ciS�owo wst�pne .................................................1 Rozdzia� 1. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym . . . . . . 31.1. Poj�cie nauki ............................................31.2. Cechy i zasady poznania naukowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41.3. Owoce poznania naukowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71.3.1. Cele bada� naukowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71.3.2. Prawa nauki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81.3.3. Prawid�owo�ci nauki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101.3.4. Teoria naukowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111.4. Wyja�nienia naukowe i ich rodzaje . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . 121.4.1. Wyja�nienia genetyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131.4.2. Wyja�nienia funkcjonalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141.4.3. Wyja�nienia teleologiczno-funkcjonalne . . . . . . . . . . . . . . . . 151.4.4. Wyja�nienia logiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16Literatura zalecana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17Zadania i pytania ............................................ ..17Rozdzia� 2. Terminy i poj�cia bada� pedagogicznych . . . . . . . . . . .192.1. Typologia bada� pedagogicznych ze wzgl�du na cel,organizacj�, przedmiot i procedur� . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192.2. Problemy i hipotezy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242.2.1. Formu�owanie problem�w badawczych . . . . . . . . . . . . . . . . . 242.2.2. Formu�owanie hipotez . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262.3. Poj�cie modelu w badaniach spo�ecznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282.4. Zmienne i wska�niki w badaniach pedagogicznych . . . . . . . . . . . .~. 312.4.1. Formu�owanie zmiennych i ich rodzaje . . . . . . . . . . . . . . . . . 312.4.2. Wska�niki i ich rodzaje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332.5. Klasyfikacja jako narz�dzie poznania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35Literatura zalecana ........................................... ..39Zadaniai pytania ............................................ ..40Rozdzia� 3. Metody bada� pedagogicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413.1. Metody - techniki - narz�dzia badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413.2. Eksperyment pedagogiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43Vt. 4. Menu>Lralia pc~la~mgicrna . ... ..... . .. ..... ........... .....45~..1. Mn~rcla inclywi~lualnych przypadkciw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47~.5. Mnu~lu Banda�u diagnostycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49I,W ~rntura zalecana ........................................ .....52%,a~lania i pytania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53Rozdzia� 4. O mo�liwo�ci zastosowania metod jako�ciowychw badaniach pedagogicznych- opracowa�a Teresa Bauman . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .544.1. Uwagi og�lne ...................................... .....544.2. Przedmiot i cel bada� jako�ciowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .564.3. Hipoteza i problem badawczy w badaniach jako�ciowych . . . . . . .574.4. Dob�r badanych .................................... .....584.5. Cechy charakterystyczne badania jako�ciowego . . . . . . . . . . . . . . . .594.5.1. Relacja badacz - badany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .594.5.2, J�zyk w badaniach jako�ciowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .614.5.3. Kontekst ..................................... .....614.5.4. Wyobra�nia i intuicja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .624.6. Proces badania ..................................... .....634.7. Badania jako�ciowe w pedagogice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .634.8. Rodzyje metod jako�ciowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .644.8.1. Otwarty wywiad pog��biony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .644.8.2. Metoda biograficzna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .674.8.3. Jako�ciowa analiza tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .694.8.3. I . Uwagi dotycz�ce jako�ciowej analizy tekst�wi autobiografiii ...................................... .....714.8.4. Obserwacja uczestniczatca czyli hmianieprzez wsp�lne do�wiadczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .724.9. Uwagi ko�cowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , . . . . . .74Zadanim pytania ......................................... .....75Rozdzia� 5. Techniki bada� pedagogicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . .765.1. Obserwacja ........................................ .....76'5.1.1. Narz�dzia obserwacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .795.2. Wywiad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .825.2.1. Czynniki zak��caj�ce wiarygodno�� informacji . . . . . . . . . . .835.2.2. G��wne typy wywiad�w w badaniach pedagogicznych . . . .855.3. Ankieta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .865.4. Badanie dokument�w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .885.5. Analiza tre�ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .905.6. Technikiprojekcyjne ................................ .....91Literatura zalecana ............................................ .92Zadanim pytania ............................................. .93Rozdzia� 6. Pomiar w badaniach pedagogicznych . . . . . . . . . . . . . .946.1. Pomiar �rodowiska wychowawczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 956.2. Poj�cie i skale pomiaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 976.2. I . Skala nominalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 986.2.2. Skala porz�dkowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 996.2,3. Skala interwa�owa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 996.2,4. Skala ilorazowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1006.3. Techniki socjometryczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1016.4. Testy pedagogiczne ..................................... 1056.4,1. Istota i w�a�ciwo�ci test�w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1056.4.2. Klasyfikacja test�w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1076.4.3. Zasady stosowania test�w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109Literatura zalecana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110Zadanim pytania ....................,...................... 111Rozdzia� 7. Skuteczno�� metod statystycznych i warunkiich stosowania w badaniach pedagogicznych- opracowa� Andrzej Rad�ko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1127.1. Sztuka konstruowania pr�by badawczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1137.2. Operacje statystyczne na zmiennych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1187.3. Korelacje, rozk�ady i oszacowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1267.4. Statystyczna weryfikacja hipotez . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131Literatura zalecana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134Zadanim pytania ........................................... 134Rozdzia� 8. Narz�dzia badawcze. Konstrukcja i zastosowanie . . . 1358.1. Regu�y technicznej i poznawczej poprawno�cibudowy narz�dzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1368.2. Kwestionariusz wywiadu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1378.3. Kwestionariusz ankiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1478.4. Narz�dzia socjometrii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1558.5. Narz�dzia obserwacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1568.6. Skale ................................................. 164Literatura zalecana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169Zadanim pytania ........................................... 170Rozdzia� 9. Organizacja i etapy bada� naukowych . . . . .... [ Pobierz całość w formacie PDF ]