Zabawy rozwijajace zmysly, eBooks txt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Zabawy rozwijaj�ce zmys�yAndrea ErkertZabawy rozwijaj�ce zmys�yJBJNC5C KIELCE 2002IftftfftHlWwl ^-�.y.aa^jTytu� orygina�nu: Spiele zur Sinnesf�rderungCopyright � 1999 by Don Bosco Veriag, Munchen� Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo �Jedno��", Kielce 2002Spis tre�ciPrzek�ad z j�zyka niemieckiego Edyta PanekRedakcja i korekta Anna PasierbekRedakcja techniczna Artur CzerwiecProjekt ok�adkiJustyna Ku�aga-WytrychRysunkiFelix WeinoldISBN 83-7224-444-8WYDAWNICTWO �JEDNO��"25-013 Kielce, ul. Jana Pawia II nr 4Dzia� sprzeda�y tel. (0-41) 344-98-63Redakcja tel. (0-41) 368-11-10www.jednosc.com.ple-mail: jednosc@jednosc.com.pldrukamjaZabawy anga�uj�ce zmys�y maj� sens 11Zabawy i �wiczenia rozwijaj�ce zmys�y 13Zabawy wyostrzaj�ce s�uch 13Kartkowanie ksi��ki 15Rozpoznawanie brz�cz�cego d�wi�ku 15Karze�ku, karze�ku powiedz komu 16Podr� b�bna 16S�uchanie odg�os�w przyrody 16Ma�a myszka 17Gra w s�owa 17Papier czy plastik 18Odg�osy wok� mnie 18Dzwoni�ce szklanki 19M�j biedny, ma�y piesek 19Pobudka 19Odg�osy ze sto�u 20Kamienie w potoku 20D�wi�kowy spacer 20Wa�ka-wsta�ka 21Rozpoznawanie zadanego d�wi�ku 22Swobodny upadek 22Us�ysze� spadaj�ce szpilki 23Rozpoznawanie oznak uczu� 23Przyjemne i nieprzyjemne odg�osy 24S�uchanie radia 24Grzechotanie grochu 24D�wi�kowy telegram 256 Spis tre�ciKto zostanie kr�lem d�wi�k�w? 25�a�cuch d�wi�k�w 26Szeptane imi� 2Gdzie jest echo? 27Uliczka d�wi�k�w 27,Spotkanie muzykant�w 2Reksio, �ap pi�k�! 2Zabawy otwieraj�ce oczy 2Ka�dy cz�owiek jest jedyny w swoim rodzaju 3M�j kwiatek 3Przedstawianie przeciwie�stw 311Komisarz �Sokole Oko" 3Ko�ci zosta�y rzucone 3Odkrywcza podr� po ukwieconej ��ce 33Kolorowy makaron 33Kolory t�czy 33Uk�adanie obrazu natury 34Zapami�tywanie szczeg��w 34Uzupe�nianie obrazka 361Tajemniczy obraz 35Rozpoznawanie zabawki 3Przyporz�dkowywanie podstaw 36�lady na piasku 37Obserwowanie baniek mydlanych 37Nawi�zywanie kontaktu wzrokowego 37Przyporz�dkowywanie kolor�w 38Masz ten kolor? 38Wypo�yczanie 3Obrazy w powietrzu 39Kto jest na pcn trecie? 39Szukanie kolor�w 40�aps! 40JPtaszek 41Znajd� pionek �I\Kolory si� odnajduj� 4tiSpis tre�ci 7Popatrz uwa�nie 42Rozpoznawanie sekwencji ruch�w 42Zabawy dla �niuchaczy" i smakoszy 43Odkrywanie zapach�w 44Opisywanie odczu� zwi�zanych z zapachami 45Co tak pachnie? 45Podzielone �niadanie 46Szukanie na w�ch 46Poczu� wiosn� 47Zapachowe memory 47Badanie intensywno�ci zapach�w 48Znajdowanie ulubionego zapachu 48Doskona�y nos Reksia 48Smakowanie wody 49Gusta s� r�ne 49Co jem? 49Zdrowe drugie �niadanie 50Pami�� smakowa 50Delektowanie si� 51Sok owocowy 51Cukier w herbacie 52Koktajle dla dzieci 52Warzywne portrety 52Przyporz�dkowywanie zapach�w 53Kto nape�ni koszyk z zakupami? 53Opisywanie smaku 54W�chanie i dotykanie przedmiotu 54Zabawy uwra�liwiaj�ce dotyk 55Tajemniczy worek 57Dotykanie materia��w 57Badanie lasu 57Dotykanie p�dzlem 58Prowadzenie samochodu 58Czu� przyrod� na bosaka 59Spis tre�ci 9Nadmuchiwanie torebki foliowej 77dmuchanie balona 78itanic 78C�piel z pian� 79oddechowy spacer 79dmuchawiec 80*rzesuwanie przedmiot�w 80wdmuchiwanie �wieczek 80.a�cuch �wiate� 81Cr�lowa oddechu 81delikatne poruszanie li��mi 82it�l z przyprawami 82odr� w wyobra�ni: �Wiatr" 82:utbol na stole 8465 dmuchanie z przeszkodami 84Cto zostanie kr�lem dmuchania? 85)muchanie pi�ek 8567 dmuchanie baniek mydlanych 86oczuj podmuch wiatru 86Czerpanie si�y 86Vykaz zabaw 888 Spis tre�ciMasa� pi�k� tenisow� 5<M�j przyjaciel 6(Relaksuj�ce drzewo 6(Przyjemne czy nieprzyjemne 6(Ciep�a zabawka 6D�ugi - d�u�szy - najd�u�szy 6Uk�adanie ksi��ek 6Schowane kamyki 6Przekazywanie u�cisku d�oni 6;Dotykanie twarzy 6;Moje i twoje 6Uk�adanie puzzli 6Czarowanie 6Rozpoznawanie monet 61Ubieranie si� po omackuPiasek na moim ciele 6iOdwzorowywanie pi�ek 6fZnajdowanie pary but�wRozpoznawanie k�cika zabawy 6'JWie�e z pude�ekPatchwork 61Mistrz ugniatania 65Slalom 6SMalowanie do muzyki medytacyjnej 7C�lady kulki 7CSzlak wodny 7'Zabawy dotleniaj�ce T,Oddychanie z balonem 7*Odczuwanie oddechuObserwowanie odoechu 71Oddechowe echo 71K�aczek waty na d�oniDmuchanie po stole 7iPoczu� si�� drzewa 7iKolorowe �lady po dmuchaniu 7>Zabawy anga�uj�ce zmys�y maj� sens......poniewa� postrzeganie zmys�owe stanowi warunek rozumienia, rozwoju i uczenia si�. Pocz�tkowo dzieci do�wiadczaj� swego otoczenia i rozumiej� je wy��cznie dzi�ki swoim zmys�om. Oddychaj�, czuj�, oruszaj� si�, w�chaj�, smakuj�, patrz� i s�uchaj�. Poprzez bezpo�redni kontakt, poprzez chwytanie i odczuwanie odbywa si� rozumienie, mys�y dostarczaj� informacji o otoczeniu, buduj�c podstawow� wie�� dzieci, kt�ra - b�d�c zawsze do ich dyspozycji - zapewnia im bez-iecze�stwo i uzdalnia do aktywnego kszta�towania w�asnego �ycia.Nie wszystkie dzieci maj� szans� wzrasta� w atrakcyjnym �rodowisku, t�re w wystarczaj�cym stopniu stymuluje zmys�y, budzi ciekawo��, twiera oczy, wzywa do nadstawiania uszu czy umo�liwia dotykanie. To a�nie dla tych dzieci jest szczeg�lnie wa�ne, aby poprzez r�norodne propozycje pedagogicznych gier i zabaw da� im szans� na do�wiadczanie �wiata poprzez zmys�y. Zaprezentowany tu zbi�r zabaw stwarza ku temu warunki w praktyczny i prosty spos�b.Ponad 140 zabaw zaprasza do intensywnego do�wiadczania: w�chania, w�szenia, patrzenia, obserwowania, nas�uchiwania, przys�uchiwania si�, dotykania, badania; do koncentrowania si�, oceniania, rozumienia itd. Dla wi�kszej przejrzysto�ci podzielono materia� wed�ug czterech zmys��w: s�uchu, wzroku, w�chu i smaku oraz dotyku. Rozdzia� pi�ty po�wi�cony jest dodatkowo oddychaniu, podstawie wszelkiego postrzegania zmys�owego. Zmys� r�wnowagi uwzgl�dniony jest w wielu �wiczeniach i dlatego nie zosta� osobno wyodr�bniony.Przedstawionego podzia�u nie nale�y traktowa� jako systematycznego planu, kt�ry trzeba zrealizowa�. �wicze� rozwijaj�cych zmy�y nie powinno si� organizowa� oddzielnie ani te� przez d�u�szy czas uwzgl�dnia� w nich tylko jeden zmys�. Trzeba je w��czy� w dzia�ania pe-lagogiczne, kt�re w jednakowym stopniu anga�uj� i wspieraj� wszyst-ie zmys�y oraz u�wiadamiaj� wzajemne zale�no�ci mi�dzy nimi. Zabawy zestawiono w taki spos�b, �e mo�na znale�� co� odpowied-lego na ka�d� okazj�: zabawy na �wie�ym powietrzu, z du�� ilo�ci�1 2 Zabawy anga�uj�ce zmys�y maj� sens...ruchu, zabawy wymagaj�ce raczej spokoju i ciszy, zabawy w kr�gu dl du�ych grup, zabawy w parach, zabawy z u�yciem materia��w natura nych i takie, w kt�rych nie potrzeba �adnych pomocy. W ka�dym prd padku niezb�dne materia�y s� wyszczeg�lnione nad opisem zabawy, u�atwia ich przygotowanie.Proponowane zabawy i �wiczenia maj� na celu przyczynia� si� do ui wania wszystkich zmys��w i umo�liwia� dzieciom �wiadome korzyst nie z nich, aby nabyte t� drog� przekonania mog�y si� utrwali�. �aba maj� da� szans� wyr�wnania strat dzieciom ze �rodowisk o mniejsz ilo�ci bod�c�w i zwr�ci� ich uwag� na r�ne subtelno�ci, na to, co d likatne, ciche, drobne, pi�kne. Przy okazji �wicz� r�wnie� czujno i zdolno�� koncentracji, pomagaj� wyciszy� si� i odpr�y�, ucz� posz nowania �rodowiska i przygotowuj� do uwa�nego obcowania z nim.Powodzenia!Zabawy i �wiczenia rozwijaj�ce zmys�y Zabawy wyostrzaj�ce s�uch�wiczenia wyciszaj�ce zosta�y wprowadzone we wszystkich instytu-ch zajmuj�cych si� dzie�mi, od przedszkola po szko�� podstawow�, |e bez powodu - do naszych uszu docieraj� przez wi�ksz� cz�� dnia ?ezhczone szumy, ciche tony, dono�ne g�osy, warkot motor�w, �oskot, rzyki. Przyzwyczaili�my si� do ci�g�ego ha�asu. Dzieci cz�sto nawet me zauwa�aj�, �e s� �bombardowane" przez ca�y ten zgie�k. Jest1 4 Zabawy wyostrzaj�ce s�uchZabawy wyostrzaj�ce s�uch 1 5to o tyle niebezpieczne, �e mog� przesta� docenia� delikatne, subu d�wi�ki lub nawet utraci� zdolno�� ich rozr�niania, je�li od czasu' czasu, poprzez �wiczenia wyciszaj�ce lub s�uchowe, nie b�d� bardj �wiadomie ws�uchiwa� si� w ciche tony w swym otoczeniu. Bo ci codzienne nat�enie ha�asu wydaje si� nam czym� normalnym, nie ci�gaj�cym za sob� �adnych nast�pstw, ma ono jednak skutki: h; silnie wp�ywa na odczuwanie stresu. W �rodowisku, w kt�rym p; zgie�k, szybciej si� denerwujemy, jeste�my bardziej niecierpliwi i rrt| skoncentrowani. Jednak�e wiele dzieci tak bardzo przyzwyczai�o ha�asu, �e niezwyk�a cisza mo�e u nich z pocz�tku wywo�ywa� strs a zamiast wi�kszej koncentracji - niepok�j.Pow�d� bod�c�w d�wi�kowych coraz bardziej utrudnia wy��czt si� i skupion� uwag� - warunek prawdziwego s�uchania.Na ha�as uliczny, sta�� obecno�� muzyki podczas zakup�w czy w� na dziedzi�cu szkolnym mamy znikomy wp�yw. Natomiast w bie rodziny, grupy dzieci lub klasy mo�emy w du�ym stopniu zat0 odpowiednie warunki akustyczne otoczenia. Dzieci bior� zaprzyzwyczajenia doros�ych dotycz�ce m�wienia i s�uchania. Je�li prca�y dzie� nie gra bez przerwy muzyka, nie jest w��czone radio lubwizor, kiedy wsp�lne rozmowy nie przeplataj� si� z krzykiem, r�\1 dzieci chc� wykonywa� swoje obowi�zki w ciszy, a podczas wsjgo posi�ku lub w czasie zabawy zamieniaj� si� w s�uch.Aby przeciwstawi� co� codziennemu �akustycznemu �mietnis trzeba stworzy� dzieciom mo�liwo��, �eby w mi�ej dla ucha atm< rze wsp�lnego przebywania mog�y �wiczy� ws�uchiwanie si� i ros nianie wra�e� d�wi�kowych.Poni�sze gry i �wiczenia... [ Pobierz całość w formacie PDF ]