Zaburzenia mowy (1), Literatura z logopedii
[ Pobierz całość w formacie PDF ]//-->ZABURZENIA MOWY.WPROWADZENIE (1)Podstawowa terminologia i klasyfikacjeZaburzenia mowyw programie studiówPraktyki logopedyczne – II i III rok;I rok: Wprowadzenie do logopedii; II rok: Rozwójmowy dziecka, Zaburzenia mowy – wprowadzenie;III rok: Opóźniony rozwój mowy, dyslalia,dysleksja rozwojowaPlan zajęć1-2. Powtórzenie i uporządkowanie wiadomości dotyczącychterminologii i klasyfikacji zaburzeń mowy.3. Wprowadzenie do dyslalii – definicja, rodzaje dyslalii: przyczyny iobjawy, rola słuchu fonematycznego w terapii wad wymowy.4. Zaburzenia mowy u dzieci z wadą rozszczepową – przyczyny iobjawy. Rozwój mowy dzieci z rozszczepem. Niewydolnośćpodniebienno-gardłowa w rozszczepie podniebienia. Wprowadzeniedo pracy z dzieckiem z wadą rozszczepową: jak może pomóclogopeda, a czego absolutnie nie wolno mu robić.5. Zaburzenia mowy u dzieci z niedosłuchem – stopnie upośledzeniasłuchu, objawy, komunikacja osób niesłyszących i niedosłyszących.Plan zajęć6. Niepłynność mówienia - definicje i rodzaje jąkania, pierwszo- idrugoplanowe objawy jąkania, przyczyny jąkania. Przegląd metodstosowanych w terapii jąkania.7-8. Afazja - definicje i klasyfikacje afazji, przyczyny afazji,zaburzenia języka i komunikacji w afazji (zaburzenia pierwotne iwtórne). Podstawowe założenia terapii osób cierpiących na afazję.9. Definicja dyzartrii. Przyczyny upośledzenia motoryki. Pojęciemechanizmu wykonawczego i programującego dla mowy. Obrazzaburzeń języka u dzieci z dyzartrią.10. Zaburzenia i zakłócenia rozwoju mowy; wprowadzenie do zajęćpoświęconych opóźnionemu rozwojowi mowy.11. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a rozwój językowy dziecka.Metody pracy z dziećmi autystycznymi – przegląd.Plan zajęć12. Wprowadzenie do profilaktyki logopedycznej – czynnikiwpływające na rozwój mowy dziecka, badanie logopedycznenoworodków, wczesna interwencja terapeutyczna.13-14. Podstawy diagnozy i terapii logopedycznej:a) wywiad, prowadzenie dokumentacji, przygotowanie dopostawienia diagnozy logopedycznej,b) plan terapii logopedycznej, konieczność weryfikacji diagnozyoraz ocena postępów w terapii,c) rodzaje narzędzi wykorzystywanych w diagnozie i terapiilogopedycznej,d) usprawnianie funkcji narządów mających wpływ na wyrazistośćartykulacji i prozodii, zasady i etapy usprawniania logopedycznego.15. Powtórzenie i kolokwium zaliczeniowe. [ Pobierz całość w formacie PDF ]