Zarzuccie siec, eBooks txt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Marek RobakZARZU�CIESIE�Biblioteka �WI�ZI"Tom 136Marek RobakZARZU�CIESIE�Chrze�cijanie wobecwyzwa� internetuBiblioteka �WI�ZI"Warszawa 2001� Copyright by Biblioteka �Wi�zi", Warszawa 2001Projekt oktadki i stron tytu�owychAgrafARedaktor ksi��kiJ�zef MajewskiWPROWADZENIEISSN 0519-9336ISBN 83-88032-42-9Biblioteka �Wi�zi", Warszawa, ul. Kopernika 34Tel. ( + 48 22)827 27 17Fax (+48 22) 826 79 63e-mail: wiez@free.ngo.plWydanie ISktad i korekta:�Nowy Dziennik" Sp. z o.o., Warszawa, ul. Lwowska 11 m. 1Druk i oprawa:Drukarnia �Petit", Otwock, ul. Inwalid�w Wojennych 14Printed in PolandCena 20 zlW ostatniej dekadzie dwudziestego stulecia wiele kraj�wprze�y�o prawdziw� rewolucj� informacyjn�. Znana dotych-czas w�skim rzeszom specjalist�w rozleg�a sie� ��cz�ca lokal-ne sieci komputerowe, nazwana internetem (czyli mi�dzysie-ci�), sta�a si� niezwykle popularnym i �atwym w u�yciu narz�-dziem komunikacji. Wywar�o ono wp�yw nie tylko na rynekinformatyczny, w kt�rym internet stal si� najwa�niejszym sek-torem, ale tak�e na inne media oraz na gospodark�. Po nowenarz�dzie zaczynaj� coraz cz�ciej si�ga� religie i Ko�cio�ychrze�cija�skie.Internet wprowadzi� now� jako�� komunikacji, w kt�rejzanika podzia� mi�dzy nadawc� i odbiorc� komunikatu, ka�-dy u�ytkownik mo�e si� wcieli� w obie te role. Prowadzonew Stanach Zjednoczonych badania pokazuj�, �e internetstopniowo wypiera inne �rodki przekazu, szczeg�lnie tele-wizj�. Nie oznacza to, �e zast�pi stare media, niemniej jednakna prze�omie XX i XXI wieku jest najszybciej rozwijaj�cymsi� �rodkiem komunikacji. Przez pierwszych dwadzie�cia latistnienia elektronicznej sieci trudno by�o przypuszcza�, �e sta-nie si� ona powszechnie u�ywanym �rodkiem komunikacji.W latach dziewi��dziesi�tych w internecie publikowanocoraz wi�cej. Stawa� si� on coraz cenniejszym �r�d�em infor-macji, pocz�wszy od rozk�adu jazdy autobus�w, a na bazie da-nych obowi�zuj�cego prawa sko�czywszy. Coraz ch�tniej ko-rzystali z tego medium katolicy � zar�wno pojedynczychrze�cijanie i ma�e wsp�lnoty parafialne, jak te� du�e insty-WPROWADZENIEtucje ko�cielne. Internet zacz�� budzi� coraz wi�ksze zainte-resowanie specjalist�w z r�nych dziedzin. Przesta� by� bo-wiem traktowany jedynie jako rodzaj informatycznej sieci; co-raz cz�ciej zauwa�ano, i� internet staje si� zjawiskiem spo-�ecznym. Pojawi�y si� pierwsze badania socjologiczne, kt�rychautorzy pr�bowali policzy� u�ytkownik�w sieci. Psychologo-wie zacz�li analizowa� wp�yw tego medium na jednostk�, gdyokaza�o si�, �e od sieci mo�na si� uzale�ni�. Od kilku lat inter-netem zajmuj� si� ekonomi�ci, badaj�c potencjalny rynekelektronicznego handlu i op�acalno�� takich inicjatyw. Corazcz�ciej stawiane s� te� pytania o skutki, jakie dla spo�e-cze�stw b�dzie mia� ogrom dost�pnych w internecie informa-cji, oraz o moralno�� zachowa� u�ytkownik�w sieci wobeczalewu pornografi� i wulgarno�ci�.Obecnie w Polsce do internetu ma dost�p ponad 5 minos�b. Z sieci korzysta co drugi ucze� i student oraz co drugaosoba z wy�szym wykszta�ceniem. Dost�p do internetu maj�najcz�ciej osoby m�ode, mieszka�cy miast, co trzeci mene-d�er i co czwarta osoba o wysokich dochodach. Rola elektro-nicznej sieci b�dzie wi�c dalej ros�a, gdy dzisiejsi studencizaczn� wykorzystywa� swoje umiej�tno�ci w pracy, a mene-d�erowie w przedsi�biorstwach.Czy teologia mo�e przemilcze� zjawisko internetu? Zasyg-nalizowane tu problemy socjologiczne, psychologiczne, etycz-ne, ekonomiczne i informatyczne domagaj� si� interpretacjitak�e w �wietle Objawienia. Tymczasem g�os teologii w tejdziedzinie jest wyj�tkowo cichy. Niniejsza ksi��ka pragnie teng�os wzmocni�. Poprzez refleksj� nad problemem �cz�owiekaw sieci" i �Boga w sieci", ostatecznie zmierza ona do odpo-wiedzi na pytanie o �Ko�ci� w sieci", a przede wszystkimo mo�liwo�ci wykorzystania nowego medium w polskim dusz-pasterstwie.Dotychczas Ko�ci� nie wyda� oficjalnego dokumentu, kt�-ry zajmowa�by si� ca�o�ciowo zjawiskiem internetu. Istniej�jednak dokumenty, gdzie wspomina si� to medium. Pierwsz�WPROWADZENIEwa�n� wypowiedzi� jest or�dzie Jana Paw�a II na XXIV �wia-towy Dzie� �rodk�w Spo�ecznego Przekazu Misja Ko�cio�aw erze komputer�w (24 stycznia 1990 r.)1. Wspominaj�c o roz-woju technologii komputerowej, Papie� zauwa�a, �e Ko�ci�otrzyma� nowe �rodki realizacji swojej misji. W wydanymjedena�cie lat p�niej or�dziu Jan Pawe� II � po raz pierwszyw dokumencie tej rangi � u�ywa s�owa �internet", zwracaj�cuwag� na pozytywne mo�liwo�ci tego �rodka przekazu w ko-munikowaniu religijnej informacji i ko�cielnego nauczania.Mottem tego or�dzia sta�y si� s�owa Jezusa Chrystusa: �Com�wi� wam w ciemno�ci, powtarzajcie na �wietle, a co us�y-szycie na ucho, rozg�aszajcie na dachach"(Mt 10, 27)2.0 potrzebie wykorzystanie internetu wspomina te� lako-nicznie Drugi Polski Synod Plenarny. W dokumencie �Ewan-gelizacja kultury i �rodk�w spo�ecznego przekazu"3 autorzypo�wi�cili dwa punkty wykorzystaniu elektronicznej sieci.W nr. 49 wymieniono z nazwy dwa serwisy: �Mateusza"i �Opok�". Natomiast w nr. 90 czytamy: �Internet stanowiogromn� pomoc w docieraniu do r�nego rodzaju informacji.Dlatego, chocia� s�usznie Ko�ci� krytykuje �za�miecanie�internetu, winno si� tak�e dostrzega� wielkie mo�liwo�ci tegomedium i wykorzystywa� je w celu szerzenia Dobrej Nowiny.Nale�y zatem dba� m.in. o zak�adanie i odnawianie katolic-kich stronic WWW".Wspomnie� te� trzeba og�lne wypowiedzi Ko�cio�a na te-mat medi�w, z kt�rych do najwa�niejszych nale�y Dekreto �rodkach Spo�ecznego Przekazywania My�li �Inter mirifi-1 Jan Pawet II, Misja Ko�cio�a w erze komputer�w. Papieskie or�dzie naXXIV �wiatowy Dzie� �rodk�w Spo�ecznego Przekazu, �L'Osservatore Ro-mano" 1990 nr ll,s. 1-3.2 Jan Pawet II, Rozg�aszajcie na dachach. Ewangelia w dobie globalnejkomunikacji. Or�dzie Papie�a na XXXV �wiatowy Dzie� �rodk�w Spo�ecznegoPrzekazu, �Wiadomo�ci KAP 2001 nr 5, s. 18.3 II Polski Synod Plenarny, Ewangelizacja kultury i �rodk�w spo�ecznegoprzekazu. Warszawa-Pozna� 2001, s. 101-124.8WPROWADZENIEca" Soboru Watyka�skiego II. W dokumentach tych Ko�ci�deklaruje ch�� korzystania z medi�w, a tak�e potrzeb� ichw�a�ciwego wykorzystania i odpowiedniego wychowania od-biorc�w.CZ�OWIEK W SIECIv/nZa stechnicyzowan� rzeczywisto�ci� sieci komputerowychkryj� si� r�ne wizje �wiata, sposobu jego poznawania, wresz-cie samego cz�owieka. Wsp�czesne publikacje na temat in-ternetu koncentruj� si� na podawaniu szczeg�owych infor-macji o rozwoju elektronicznej sieci, raczej nie kwapi�c si� dospojrzenia na internet w szerszej perspektywie. P�jd� podpr�d tej tendencji.Techniki tworzenia rzeczywisto�ci wirtualnej stawiaj� pyta-nie o relacj� mi�dzy �wiatem realnym a tym wykreowanymprzez komputery. Nabiera ono jeszcze wi�kszej wagi w obli-czu gro�by ucieczki cz�owieka z realnego �wiata w rzeczywis-to�� wirtualn�. Wielka ilo�� informacji w internecie, b�d�capocz�tkowo przedmiotem zachwytu, oceniana jest coraz bar-dziej krytycznie. Nadmiar danych mo�e bowiem utrudnia�,a nie u�atwia� poznawanie �wiata i relatywizowa� poj�cieprawdy. Nowe pytania rodz� si� tak�e w antropologii. Z jed-nej strony, w wyniku prac nad stworzeniem sztucznej inte-ligencji cz�owiek zosta� sprowadzony do roli biologicznegomechanizmu, zr�wnywany ze zwierz�tami i przedmiotami.Z drugiej strony, nowe mo�liwo�ci kreowania �wiata za po-�rednictwem komputer�w niekiedy prowadz� do uznaniacz�owieka za stw�rc� nowego �wiata. Wszystkie te zagadnie-nia rodz� nowej jako�ci problemy etyczne.CYBERPRZESTRZENPYTANIE O RZECZYWISTO��Gwa�towny rozw�j multimedialnych technik otworzy! przedu�ytkownikami komputer�w �wiat nowych dozna�. Dotych-czas mieli mo�liwo�� obejrzenia filmu, w kt�rym byli co najwy-�ej postronnymi obserwatorami. Teraz mog� ju� ogl�da� filmze sob� w roli g��wnej. Na�ladowanie rzeczywisto�ci z wyko-rzystaniem osza�amiaj�cej grafiki i d�wi�ku doprowadzi�o dostworzenia poj�cia rzeczywisto�ci wirtualnej. Wraz z narodze-niem si� internetu, kt�ry nie tylko poszerza� gry o mo�liwo��w��czenia si� do nich kolejnych u�ytkownik�w, ale sta� si� no-w� jako�ci� czy wr�cz nowym �wiatem, pytanie o istnienie�wiata realnego niezwykle si� skomplikowa�o.NARODZINY KOMPUTEROWEJ FIKCJINa prze�omie lat siedemdziesi�tych i osiemdziesi�tych XXstulecia na rynku pojawi�o si� kilka modeli tzw. komputer�wdomowych (ang. home computer). Ze wzgl�du na stosunkowonisk� cen�, mo�liwo�� pod��czenia do zwyk�ego telewizorai magnetofonu, bez potrzeby zakupu dodatkowych urz�dze�,cieszy�y si� du�ym zainteresowaniem klient�w. Pierwsze mo-dele, jak ZX 80 i ZX 81 firmy Sinclair, mog�y pracowa� jedy-nie w tzw. trybie tekstowym. Jednak producenci sprz�tu szyb-ko si� zorientowali, �e komputer domowy powinien m�c wy-�wietla� jak najlepsz� grafik� i odtwarza� d�wi�k. Mo�liwo�-ciami tymi dysponowa�a rodzina o�miobitowych kompute-r�w, takich jak ZX Spectrum, Atari XL/XE, Commodore 64,CYBERPRZESTRZEN. PYTANIE O RZECZYWISTO��13Macintosh Apple II i Amstrad/Schneider CPC 464, kt�re za-pe�ni�y rynek w pierwszej po�owie lat 80. Dla urz�dze� tychpowsta�y setki gier, kt�re w tamtych czasach zachwyca�y efek-tami graficznymi i d�wi�kowymi. Gry sta�y si� jednym z naj-popularniejszych zastosowa� komputera; wiele uwagi po-�wi�ca�y im pisma komputerowe, gracze bili tak�e rekordypunktacji i wymieniali si� mi�dzy sob� wskaz�wkami, jakprzej�� do nast�pnego etapu jednej z gier.Od tego czasu trwa nieprzerwanie proces technologicznegoudoskonalania komputer�w. Celem, jaki stawiaj� sobie tw�r-cy uk�ad�w elektronicznych i oprogramowania, jest mo�liwienajwierniejsze oddanie rzeczywisto�ci za pomoc� obraz�w,muzyki, odg�os�w i innych czynnik�w. K... [ Pobierz całość w formacie PDF ]