Zasadnicze elementy szkolenia tkit, książki, poradniki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zasadnicze elementy
szkolenia
N
r
6
Zasadnicze elementy
szkolenia
In 1998, the Council of Europe and the European Commission decided to take
common action in the ield of european youth worker training, and therefore
initiated a Partnership Agreement. The aim of the agreement, which is laid
down in several covenants, is “to promote active european citizenship and
civil society by giving impetus to the training of youth leaders and youth
workers working within a european dimension”.
The co-operation between the two institutions covers a wide spectrum
of activities and publications, as well as developing tools for further
networking.
Three main components govern the Partnership: a training offer (long term
training for trainers and training on european citizenship), publications
(both paper and electronic versions of training materials and magazine) and
networking tools (trainers pool and exchange possibilities). The ultimate
goal is to raise standards in youth worker training at a european level
and deine quality criteria for such training.
Wspó∏praca tych dwóch instytucji obejmuje szerokie spektrum dzia∏aƒ i publikacji
oraz opracowywanie narz´dzi wspierajàcych dalszà wspó∏prac´ w ramach sieci.
Program partnerstwa opiera si´ na trzech g∏ównych komponentach, którymi sà:
oferta szkoleniowa (d∏ugoterminowe szkolenie szkoleniowców/trenerów i szkolenie
w zakresie problematyki obywatelstwa europejskiego), publikacje (materia∏y szkole-
niowe i czasopismo zarówno w wersji drukowanej, jak i elektronicznej) oraz narz´-
dzia s∏u˝àce wspó∏pracy w ramach sieci (zespó∏ szkoleniowców i mo˝liwoÊci wymiany).
Ostatecznym celem jest podniesienie poziomu szkolenia pracowników m∏odzie˝owych
na szczeblu europejskim i okreÊlenie jakoÊciowych kryteriów dla takich szkoleƒ.
Publikacja zosta∏a sfinansowana ze Êrodków Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu
oraz ze Êrodków Wspólnoty Europejskiej w ramach Programu M¸ODZIE˚
Komisja Europejska
FUNDACJA ROZWOJU SYSTEMU EDUKACJI
Narodowa Agencja Programu M¸ODZIE˚
ul. Mokotowska 43
00-551 Warszawa
tel. 0-22 622 37 06; 628 60 14
fax: 0-22 622 37 08; 628 60 17
youth@youth.org.pl; www.youth.org.pl
Rada Europy
P
ARTNERSTWO
R
ADA
E
UROPY
i K
OMISJA
E
UROPEJSKA
S
ZKOLENIE

M
¸ODZIE˚
www.training-youth.net
ISBN 83-919390-2-2
N
r
6
W roku 1998 Rada Europy i Komisja Europejska postanowi∏y podjàç wspólne dzia∏ania
w dziedzinie szkolenia europejskich pracowników m∏odzie˝owych i w zwiàzku z tym
wystàpi∏y z inicjatywà podpisania porozumienia partnerskiego. Celem tego porozu-
mienia, okreÊlonym w szeregu umów, jest

promowanie postawy aktywnego obywatela
Europy oraz idei spo∏eczeƒstwa obywatelskiego poprzez stymulowanie szkoleƒ dla
liderów m∏odzie˝owych i pracowników m∏odzie˝owych w wymiarze europejskim

.
 Zasadnicze elementy szkolenia
Pakiet szkoleniowy
Witajcie w serii Pakietów Szkoleniowych „T-Kit”
Niektórzy z Was zastanawiajà si´ zapewne, co oznacza angielski termin „T-kit”. Na to pytanie mo˝emy
udzieliç co najmniej dwóch odpowiedzi. Pierwsza odpowiedê jest prosta – „T-kit” to skrót angielskiego
wyra˝enia „Training Kit” (pakiet szkoleniowy). Druga odpowiedê wià˝e si´ z brzmieniem wyra˝enia
„t-kit”, które przypomina wymow´ angielskiego s∏owa „ticket” (bilet), jednego z dokumentów, jakie sà
nam zwykle potrzebne, gdy wybieramy si´ w podró˝. I w∏aÊnie dlatego figurka na ok∏adce zwana „Spiffy”
trzyma w ∏apce bilet na pociàg, wybierajàc si´ w podró˝ z zamiarem odkrycia nowych idei. Wyobra˝amy
sobie, ˝e niniejszy pakiet jest narz´dziem, którego ka˝dy z nas mo˝e u˝ywaç w swojej pracy. A dok∏adnie
– pakiet ten adresujemy do pracowników m∏odzie˝owych i szkoleniowców, oferujàc im teoretyczne
i praktyczne narz´dzia do pracy z m∏odzie˝à i szkolenia m∏odzie˝y.
Seria pakietów szkoleniowych „T-Kit” jest efektem trwajàcej rok wspólnej pracy osób z ró˝nych Êrodowisk
kulturowych, zawodowych i organizacyjnych. Szkoleniowcy m∏odzie˝owi, liderzy m∏odzie˝owi z organi-
zacji pozarzàdowych oraz autorzy zawodowo zajmujàcy si´ pisaniem tekstów wspó∏pracowali ze sobà, aby
stworzyç publikacje na wysokim poziomie, które odpowiada∏yby potrzebom odbiorców, a równoczeÊnie
uwzgl´dnia∏y ró˝norodnoÊç podejÊç do ka˝dego tematu w ca∏ej Europie.
Pakiet jest jednym z produktów Programu Partnerstwa na rzecz Szkolenia Pracowników M∏odzie˝owych
(Partnership Programme on Youth Worker Training), prowadzonego przez Komisj´ Europejskà i Rad´
Europy. Oprócz pakietów szkoleniowych efektem partnerskiej wspó∏pracy tych dwóch instytucji sà kursy
szkoleniowe, czasopismo „Kojot” („Coyote”) i dynamiczna witryna internetowa.
Wi´cej informacji o efektach partnerskiej wspó∏pracy (nowe publikacje, og∏oszenia o kursach szkolenio-
wych itp.) oraz pakiety szkoleniowe w wersji elektronicznej mo˝na znaleêç w witrynie Programu Partner-
stwa pod nast´pujàcym adresem: www.training-youth.net.
Publikacje Rady Europy
F-67075 Strasbourg Cedex
© Rada Europy i Komisja Europejska, paêdziernik 2002
Przedruk materia∏u z niniejszej publikacji jest dozwolony wy∏àcznie na zasadach niekomercyjnych i w ce-
lach edukacyjnych pod warunkiem podania êród∏a.
Niniejszy dokument nie w pe∏ni wyra˝a oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej lub Rady Europy, ich
paƒstw cz∏onkowskich czy organizacji wspó∏pracujàcych z tymi instytucjami.
The Polish translation of the original T-Kit was funded and made by the Polish National Agency in 2003
with the permission of the Partnership Programme. The Polish National Agency assumes responsibility
for the accuracy of the translation.
Publikacja zosta∏a sfinansowana w roku 2003 ze Êrodków Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu
i Komisji Europejskiej w ramach Programu M¸ODZIE˚. Przek∏ad za zgodà Programu Partnerstwo.
Narodowa Agencja Programu M¸ODZIE˚ ponosi pe∏nà odpowiedzialnoÊç za zgodnoÊç polskiej wersji
j´zykowej z tekstem oryginalnym.
ISBN 83-919390-2-2
Zasadnicze
elementy szkolenia
Koordynacja serii „T-kit”,
nadzór nad treÊcià i uk∏adem graficznym
Balázs Hidvéghi (doradca edukacyjny)
Sekretariat:
Sabine Van Migem
Dianna Osayande
(pomoc administracyjna)
Laetitia Pougary
(webmaster)
Redaktor niniejszego pakietu:
Gavan Titley
Ok∏adka i postaç Spiffy’ego:
The Big Family
Autorzy niniejszego pakietu:
(zob. te˝ ostatnià stron´):
Goran Buldioski
Cecilia Grimaldi
Sonja Mitter
Gavan Titley
Georges Wagner
Przedruk materia∏u z niniejszej publikacji
jest dozwolony wy∏àcznie na zasadach nie-
komercyjnych i dla celów edukacyjnych pod
warunkiem podania êród∏a.
R
ADA
E
UROPY
i K
OMISJA
E
UROPEJSKA
S
ZKOLENIE

M
¸ODZIE˚
Rada Europy
DG IV
Dyrektoriat M∏odzie˝y i Sportu
Europejskie Centrum M∏odzie˝y w Strasburgu
30 Rue Pierre de Coubertin
F-67000 Strasbourg, Francja
Tel.: +33-3-88412300 – Fax: +33-3-88412777
Europejskie Centrum M∏odzie˝y w Budapeszcie
Zivatar ucta 1-3
H-1024 Budapeszt, W´gry
Tel.: +36-1-212-4078 – Fax: +36-1-212-4076
Komisja Europejska
DG Edukacja i Kultura
Wydzia∏ D 5: Polityka M∏odzie˝owa i Program M∏odzie˝
Rue de la Loi, 200
B-1049 Bruksela, Belgia
Tel: +32-2-295 1100 – Fax: +32-2-299 4158
PARTNERSTWO
R
ADA
E
UROPY
i K
OMISJA
E
UROPEJSKA
Zasadnicze
elementy szkolenia
Spis treÊci
Wprowadzenie
......................................................................................................................... 7
1. Szkolenie - konteksty
..................................................................................................... 11
1.1. Szkolenie, cele szkolenia i kszta∏cenie nieformalne ........................................................... 11
1.1.1. Czym jest szkolenie?................................................................................................ 11
1.1.2. Cele szkolenia pracowników m∏odzie˝owych w ramach inicjatyw europejskich ....... 11
1.1.3. Szkolenie jako priorytet w programach dzia∏ania ..................................................... 13
1.1.4. Kszta∏cenie incydentalne i nieformalne.................................................................... 14
1.1.5. Podsumowanie: kilka kluczowych elementów szkolenia w wymiarze
mi´dzynarodowym lub mi´dzykulturowym przygotowujàcego do dzia∏alnoÊci
m∏odzie˝owej .......................................................................................................... 15
1.2. Szkolenie i trener ............................................................................................................... 16
1.2.1. Ró˝ne koncepcje roli trenera .................................................................................... 16
1.2.2. WartoÊci wyznawane przez trenera i ich wp∏yw na szkolenie.................................... 17
1.2.3. Sylwetka etycznego trenera ...................................................................................... 18
1.2.4. Role trenera.............................................................................................................. 20
1.2.5. Dobre samopoczucie: sprawa wa˝na tak˝e dla trenerów........................................... 21
1.3. Uczenie si´ i szkolenie mi´dzykulturowe........................................................................... 23
1.3.1. Kultura..................................................................................................................... 24
1.3.2. Kultura, to˝samoÊç i szkolenie ................................................................................. 25
1.3.3. Uczenie si´ mi´dzykulturowe? ................................................................................. 26
2. Szkolenie - zespo∏y
.......................................................................................................... 29
2.1. Praca w zespo∏ach wielokulturowych ................................................................................. 29
2.1.1. Dlaczego warto pracowaç w zespole wielokulturowym? ........................................... 29
2.1.2. Co jest istotà zespo∏u? ............................................................................................. 29
2.2. Budowanie i ˝ycie zespo∏u ................................................................................................. 30
2.2.1. Tworzenie zespo∏u.................................................................................................... 30
2.2.2. Tworzenie odpowiedniej atmosfery: zaufanie, wsparcie i swoboda wypowiedzi ........ 31
2.2.3. Przywództwo, poczucie wspó∏tworzenia i uczestnictwo w podejmowaniu decyzji..... 33
2.2.4. Role w zespole: indywidualny wk∏ad, cechy i kompetencje....................................... 34
2.2.5. Konflikt jako okazja do wprowadzenia ulepszeƒ i wykazania si´ kreatywnoÊcià ....... 34
2.2.6. Akceptacja napi´cia i wieloznacznoÊci ..................................................................... 35
2.3. Od przygotowania do wykonania: praca w zespole podczas kursu szkoleniowego .............. 35
2.3.1. Przewidywanie problemów ....................................................................................... 35
2.3.2. Ocena i przekazywanie uwag innym ........................................................................ 36
2.3.3. Co dalej? .................................................................................................................. 38
3. Szkolenie - rozruch
.......................................................................................................... 41
3.1. Ocena potrzeb.................................................................................................................... 41
3.1.1. Proces oceny potrzeb ................................................................................................ 41
3.1.2. „Sankcjonowanie” szkolenia .................................................................................... 45
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • grochowka.xlx.pl