Zagrozone dziecinstwo, eBooks txt

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BIBLIOTEKA WYDZIA�U PEDAGOGICZNEGOUniwersytetu WarszawskiegoZAGRO�ONE DZIECI�STWORodzinne i instytucjonalneformy opiekiPod redakcj� Marii KolankiewiczWydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Sp�ka AkcyjnaWarszawa 1998Projekt ok�adki i strony tytu�owejTadeusz NuckowskiRedakcjaMieczys�awa DecewiczRedakcja technicznaMonika Rudnik-Kulik�wskaKorektaMarek BiegalskiPublikacja jest wynikiem programu �Dziecko zagro�one w Polsce", realizowanegoprzez Biuro Spraw Spo�ecznych w Kancelarii Prezydenta RP.Program w ca�o�ci zosta� sfinansowany ze �rodk�w Funduszu Narod�w Zjednoczonychna rzecz Dzieci UNICEF.Biblioteka WPedag.1092000802� Copyright by Polski Komitet UNICEF� Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Sp�ka AkcyjnaWarszawa 1998ISBN 83-02-07136-6Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Sp�ka AkcyjnaWarszawa 1999Wydanie IArkuszy drukarskich 23,25Sk�ad i �amanie: Agencja Poligraficzno-Wydawnicza �AMIGO", WarszawaDruk i oprawa: Pabianickie Zak�ady Graficzne SAPabianice, ul. P. Skargi 40/42. Zam. 53/1101/99SPIS TRE�CIWst�p .................................................................................. 6Rozdzia� 1. System opieki nad dzieckiem opuszczonym (1945-1988) ... 9Rozw�j opieki nad dzieckiem ............................................................. 9Formy opieki ca�kowitej .................................................................. 29Wa�niejsze ustawy i rozporz�dzenia ...................................................... 53Rozdzia� 2. Problematyka prawna ca�kowitej opieki instytucjonalnejnad dzieckiem (mi�dzynarodowe standardy prawnea prawo polskie) .................................................... 57Wst�p .................................................................................... 57Piecza zast�pcza .......................................................................... 59Wybrane zagadnienia prawnej ochrony dzieci d�ugotrwale chorych i niepe�nosprawnych ... 87Rozdzia� 3. Sytuacja dziecka wychowywanego poza rodzin� w�asn�- analiza wybranych bada� ...................................... 93Sytuacja rodzinna dziecka w plac�wce opieku�czej ........................................ 93Rozw�j dzieci w rodzinnych formach opieki zast�pczej .................................... 94Rozw�j dzieci w instytucjonalnych formach opieki ........................................ 100Wychowankowie usamodzielnieni przez instytucjonalne i rodzinne formy opieki ........... 103Trudno�ci we wspieraniu rozwoju dziecka w instytucjonalnych i rodzinnych formachopieki .................................................................................... 105Rozdzia� 4. Szans� reintegracji rodziny w systemie opieki naddzieckiem ............................................................. 108Wprowadzenie ........................................................................... 108Przebieg bada� .......................................................................... 109Wyniki bada� ........................................................................... 110Rozdzia� 5. Kierunki zmian w systemie opieki nad dzie�mii m�odzie�� ........................................................... 137Wady i zalety naszego systemu opieki .................................................... 137Problemy dzieci w rodzinach ............................................................. 141Potrzeba tworzenia prorodzinnego systemu opieki ........................................ 141Prorodzinne kierunki zmian w systemie opieki nad dzie�mi i m�odzie�� .................... 142Zmiany systemowe ....................................................................... 146Nowe podej�cie pedagogiczne do problem�w dzieci i rodzin ............................... 1481Rozdzia� 6. Innowacje w zakresie opieki nad dzie�mizagro�onymi ......................................................... 150Wprowadzenie ........................................................................... 150Badanie innowacji w zakresie opieki nad dzie�mi zagro�onymi............................ 152Nieefektywny model pracy plac�wki opieku�czo-wychowawczej ........................... 162Podsumowanie ........................................................................... 182Rozdzia� 7. Biografie i start �yciowy usamodzielnianychwychowank�w r�nych form opieki ........................... 193Wprowadzenie ........................................................................... 193Dom i rodzina ........................................................................... 194Plac�wka ................................................................................ 197Szko�a ................................................................................... 200Zainteresowania i hobby ................................................................. 202Przyjaciele ............................................................................... 204�wi�ta ................................................................................... 205Wakacje ................................................................................. 207Praca .................................................................................... 208W�asno�� ................................................................................ 209Samodzielno�� ........................................................................... 210Biografia ................................................................................. 211Przysz�o�� ................................................................................ 213Wnioski .................................................................................. 215Rozdzia� 8. Adopcja ............................................................... 221Przysposobienia w Polsce ................................................................. 221Przysposobienia organizowane przy udziale warszawskich o�rodk�w adopcyjno--opieku�czych ............................................................................ 228Adopcje zagraniczne ..................................................................... 233Adoptowane dzieci - adopcyjni rodzice ................................................... 237Rodziny adopcyjne - rodziny naturalne ................................................... 252O�rodki adopcyjne ....................................................................... 256Rozdzia� 9. Rodziny zast�pcze .................................................. 259Rodziny zast�pcze jako forma opieki ..................................................... 259Dzieci powierzone rodzinom zast�pczym .................................................. 270Rodzice i opiekunowie ................................................................... 282Dzia�alno�� o�rodk�w na rzecz rodzin zast�pczych ........................................ 288Rozdzia� 10. Clpieka instytucjonalna .......................................... 292Instytucje opieki nad dzie�mi lat 90....................................................... 292"Wychowankowie instytucji opieki ......................................................... 307Rodziny dzieci powierzonych opiece ...................................................... 327Dzia�alno�� i warunki �yciowe w plac�wkach opieku�czych ............................... 335Charakterystyka por�wnawcza wychowank�w r�nych form opieki ....................... 346Podsumowanie ....................................................................... 357Ksi��ka, kt�ra trafia w�a�nie do Pa�stwa r�k, zapocz�tkowuje cykl publikacjiWok� praw dziecka, dotycz�cy r�nych aspekt�w �ycia dziecka w Polsce, w tym reali-zacji jego praw.Fundusz Narod�w Zjednoczonych na rzecz Dzieci UNICEF monitoruje sytuacj�dzieci w krajach Europy �rodkowej i Wschodniej od pocz�tku okresu transformacji;publikuje corocznie raporty dotycz�ce r�nych dziedzin �ycia dziecka na tle aktualnejsytuacji ekonomiczno-spo�ecznej. Staraniem Mi�dzynarodowego Centrum RozwojuDziecka UNICEF we Florencji opublikowano do tej pory raporty: Public Policy andSocial Conditions, Crisis in mortality, health and nutrition, Education for Ali.Przebywaj�ca w 1997 r. w Polsce misja UNICEF podj�a decyzj� o przyznaniu�rodk�w finansowych na realizacj� w naszym kraju pi�ciu wa�nych program�w, w�r�dnich: Upowszechnianie Konwencji o Prawach Dziecka, Upowszechnianie Karmienia Piersi�,Prezydent miasta - rzecznikiem dziecka, Sytuacja dzieci w rejonach pogranicza, Dzieckozagro�one w Polsce. Programy te powstawa�y w wyniku konsultacji misji UNICEFw Polsce i Polskiego Komitetu UNICEF z przedstawicielami r�nych instytucji �yciapublicznego i spo�ecznego. Poczesne miejsce w�r�d nich zajmuje Kancelaria PrezydentaRzeczypospolitej Polskiej, kt�ra podj�a si� wielkiego zadania, jakim jest zbadaniesytuacji dzieci, kt�rych dzieci�stwo jest mniej szcz�liwe ni� innych.Tegoroczne badanie i publikacja stanowi� pierwszy etap trzyletniego programuUNICEF w Polsce i Biura Spraw Spo�ecznych Kancelarii Prezydenta RP - dotycz�cegozmian instytucjonalnych form opieki zast�pczej nad dzie�mi. W kolejnych latachchcieliby�my podj�� pr�b� opracowania publikacji i szkolenia specjalist�w oraz przygo-towania i wdro�enia systemu monitorowania zachodz�cych zmian.Pozwol� sobie wyrazi� wdzi�czno�� Pani Minister Barbarze Labudzie za podj�cie tegotrudnego problemu, za jej osobiste zaanga�owanie; dzi�kuj� r�wnie� ca�emu zespo�owiBiura Spo�ecznego Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.T� drog� sk�adam te� podzi�kowania dla Pani Marii Kolankiewicz za merytorycznywk�ad w powstanie bada� i publikacji. O wysokiej ocenie jej pracy niech �wiadczy faktzaproszenia Pani Kol... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • grochowka.xlx.pl