Za kulisami Klanu - Bartłomiej i Maciej Billewicz, EBooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Bartłomiej Billewicz, Maciej BillewiczZa kulisami KlanuWydawca:BAYARD Agencja Reklamowa Sp.z o, o, na zlecenie UHNILEVEI POLSKACo łšczy proszek do prania Pollena 2000 SURF i serial telewizyjny KLAN"?Pollena 2000 SURF to proszek dla całej Rodziny.KLAN" to opowieć o Rodzinie, przez Rodziny uwielbiana.Dlatego Pollena 2000 SURF pragnie zaprosić Państwa do lektury wywiadów z aktorami ulubionego serialu.W 1997 roku Telewizja Polska ogłosiła konkurs na telenowelę.Scenarzysta Wojciech Niżyński wraz z reżyserem Pawłem Karpińskim i Michałem Kwiecińskim utworzyli grupę produkcyjnš i wspólnie przygotowali projekt serialu.Za najlepszy temat telenoweli, która powinna być powszechnie oglšdanš uznali opowieć rodzinnš.Pierwszy odcinek "KLANU" wyemitowano we wrzeniu 1992 roku.Serial z miejsca zdobył ogromnš sympatię widzów głownie dzięki temu, że jest mocno osadzony w polskiej rzeczywistoci i-co często podkrelajš realizatorzy-nie mrš w nim odrobiny polityki.Poruszane sš za to zwykle problemy, z jakimi borykajš się tysišce polskich rodzin.Losy Lubiczów i Chojnickich ledzš miliony Polaków trzy razy w tygodniu, tuż po, Teleexpressie Twórcy "KLANU" w najmielszych oczekiwaniach nie przypuszczali, że przycišgnš przed ekrany telewizorów tak licznš widownię."KLAN" oglšda około 10 milionów telewidzów-co czwarty dorosły Polak!Telenowela bije rekordy popularnoci i oglšdalnoci, wygrywa plebiscyty W całej Polsce powstajš fankluby miłoników serialu, a realizatorzy otrzymujš setki listów i telefonów, w których telewidzowie "podpowiadajš" scenarzystom, jak powinny potoczyć się dalsze losy ich ulubieńców.O CO PROSZĽListy i telefony trafiajš do biura produkcji serialu bšd do telewizji.Scenarzyci otrzymujš ułamek tej korespondencji i sugestii telefonicznych.Jeli sprawy sš ważne, ciekawe starajš się oczywicie je wykorzystać.W ten sposób "KLAN" staje się niejako "instytucjš interwencyjnš", bowiem poruszono już w nim kitka bardzo istotnych problemów społecznych.Główny scenarzysta-Wojciech Niżynski otrzymał np. pismo z UNICEF-u z probš, aby propagować karmienie piersiš.Z kolei kto zadzwonił z pytaniem, czy można poprzez serial spopularyzować fantom dzięki któremu kobiety mogš badać piersi."Kupiono" ten pomysł, bo wiadomo, że w Polsce jest problem z wykrywaniem i leczeniem nowotworów Kilka odcinków "KIANOU" zaprezentowano na jednym z międzymrodowych kongresów powięconych chorobie Alzheimera po to, aby pokazać, jak poprzez media powinno się oddziaływać na społeczeństwo, uczulać ludzi na tragedie innych, uczyć szacunku i odpowiedniego podejcia do osób starszych cierpišcych na tę chorobę.Kiedy w serialu pojawił się Maciu(Piotr Svend) chory na zespół Dawna, adoptowany przez Rysia i Grażynkę, jedna z matek napisała w licie, że dzięki "KLANOWI" po raz pierwszy nie wstydzi się spojrzeć ludziom w oczy wychodzšc na spacer ze swoim dzieckiem dotkniętym tš chorobš.RZECZYWISTOĆ?Kilka lat temu Wojciech Niżyński złożył w TVP projekt scenariusza do filmu pt."Bracia Lubiczowie" i stad przeniósł to nazwisko do "KLANU".Uważa, że jest podwójnie dobre-bardzo polskie i zawiera w sobie element lubienia.Konkretny pierwowzór rodziny Lubiczów nie istnieje.Telenowela zrobiona jest według prawideł-biedni i bogaci, dobrzy i li bohaterowie.To celowe zamierzenie scenarzystów: Pokazujš rodzinę, która jak w życiu, czasami kłóci się, ale w momentach kryzysowych potrafi za sobš stanšć murem, wzajemnie jednoczy się i tworzy włanie taki, ..rodzinny klan.Praca na planie trwa niemal bez przerwy od rana do wieczora.W cišgu tygodnia dwie ekipy filmowe realizujš 3-4 odcinki.Mimo zmęczenia i stresów spowodowanych tym błyskawicznym tempem, na planie nie czuje się "nerwówki".Po prawie trzech latach wspólnej pracy aktorzy, reżyserzy i ludzie z ekipy technicznej stali się sobie bliscy.W przerwach opowiadajš dowcipy, zwierzajš się ze swoich problemów, prowadzš też soczyste, niekiedy burzliwe dyskusje na tematy zawodowe.W zespole panuje serdeczna, rodzinna atmosfera.Zdjęcia realizowane sš w kilku miejscach Warszawy: Między innymi w wynajętym dla potrzeb filmu mieszkaniu Moniki Ross-Nawrót(Izabela Trojanowska)na Sadybie, w Instytucie Onkologii na Ursynowie, w Szpitalu Centrum Zdrowia Dziecka w Międzylesiu.W jednym ze studiów telewizyjnych przy ul.Woronicza zaaranżowano wnętrza mieszkań Krystyny i Pawła Lubiczów oraz Grażynki i Rysia.cianki działowe zrobione sš z kartonu.Pomieszczenia raczej ciasne, nie aż rak przestronne jak wydajš się na ekranie.Na stole-plastikowe atrapy owoców Za to inne produkty żywnociowe prawdziwe, zawsze wieże, o co dbajš rekwizytorzy i kierownicy produkcji.Kolę rodzinnej rezydencji Władysława i Marii Lubiczów pełni zbudowana w 1854 roku, okazała, choć nadgryziona zębem czasu, willa w Podkowie Lenej.To włanie tu na planie pojawiła się maleńka Diana Kulińska jako zaledwie trzytygodniowy noworodek, by dzielnie wcielać się w rolę synka Beaty(Dorota Nlaruszewicz)-Jasia.Diana jest jednš z najmłodszych polskich "aktorek".Podczas prób przed właciwymi scenami, aby nie przemęczać malej, dziecko zastępowała lalka.Filmowa zakonnica Dorota(Agnieszka Wsińska)również może pochwalić się bardzo w czesnym debiutem filmowym.Swojš pierwszš rolę zagrała bowiem w "Albumie Polskim" Jana Rybkowskiego, majšc niespełna trzy miesišce.Na dowód, że jest w zawodzie już od ponad trzydziestu lat, przechowuje swojš pierwszš umowę aktorskš, podpisanš przez rodziców W "KLANIE" gra najmłodszš córkę państwa Władysława i Marii Lubiczów."FABRYKA KLANU"W "KlANIE" występuje ponad trzystu aktorów i statystów: wcišż pojawiajš się nowe postacie, nowe wštki, a scenarzyci i reżyserzy wszystko to muszš ogarnšć, nad wszystkim zapanować.Aby ułatwić sobie pracę zgromadzono dossier głównych postaci.Każdy bohater ma swojš, teczkę w komputerze.Zawarte sš tam informacje, o których na ekranie się nie mówi.Na przykład co jaka postać robiła w drugim lub setnym odcinku, a nawet takie szczegóły jak kolor krawata który dostał w gwiazdkowym prezencie od żony Paweł Lubicz.Bez takiej wiedzy nie można byłoby normalnie placów ać, logicznie łšczyć wštków, gdyż poszczególne odcinki pisane sš przez kilka osób.W serialu występujš przede wszystkim ci sarni bohaterowie, dla których scenarzyci tworzš różne sytuacje.W podobnych-aktorzy muszš tak samu reagować w pierwszym, jak i w dwusetnym odcinku.Poza tym dochodzš największe utrapienia-cišgły brak czasu, zmęczenie, monotonia, stres.Telenowela jest bardzo rozcišgnięta w czasie.Stanowi rodzaj produkcji przemysłowej.To taka fabryka pracujšca pełnš parš, na szybkich obrotach, r której liczš się wszystkie szczegóły Jeli nawali najdrobniejszy trybik wszystko bierze w łeb.Dlatego twórcy przedsięwzięcia wyznajš zasadę trzech muszkieterów: "jeden za wszystkich wszyscy za jednego".NA CZYM POLEGA FENOMEN KLANU?Według krytyków filmowych o sukcesie telewweli decyduje życiowa fabuła, intrygujšca i trzymajšca w napięciu akcja serialu oraz znakomita gra aktorów.Zdaniem socjologów kultury ogromnš zaletš "KLANU" jest to, że firn propaguje tak cenne wartoci, jak: miłoć, rodzina przyjań oraz szacunek dla starszych ludzi.(badanie OBOP z 1999 r.)Na planie serialu, KLAN.Scenariusz i scenopis muszš być oddane, dotrzeć do reżyserów na czas i to bez względu na to, czy scenarzystę boli zšb, czy też po prostu ma ochotę odpoczšć i wyjechać na urlop.Opracowanie scenariusza jednego odcinka pochłania około pięciu, szeciu godzin.To podstawa.Następnie powstaje scenopis i dialogi toczone między aktorami.To z kolei zajmuje około 2-i dni.W cišgu tygodnia musi powstać scenariusz przynajmniej trzech odcinków: a realizacja zdjęć zwykle trwa nieco szybciej niż pisanie.Zawsze muszš być w zapasie scenariusze kilku odcinków PROSTO Z ŻYCIA Niektórzy telewidzowie skłonni sš uwierzyć, że rodziny Lubiczów i Chojnickich istniejš naprawdę.Oczywicie tak nie jest.To scenarzyci wymylajš zwykle sytuacje, normalne ludzkie sprawy gesty: rozmowy ale też życiowe tragedie.Kiedy w pierwszych odcinkach serialu filmowa narzeczona Józka(Cezary Żak)-lwa umierała na białaczkę, widzowie chcieli jš ratować, byli zrozpaczeni.Często oferowali pomoc medycznš, a nawet... finansowš.Póniej długo jeszcze mieli pretensje do twórców KLANU", że umiercili ulubionš bohaterkę.Cóż, rzeczywistoć niekiedy jest bezlitosna.Scenariusz musi być jednak oparty na jakich pomysłach.Te czerpie się prosto z życia.Telewidzowie często zwracajš na bo uwagę.Ale mogš się nadziwić, że scenarzyci potrafiš tak przekonujšca osadzić serial w naszych codziennych realiach.Aby posišć takš umiejętnoć wystarczy podobno tylko nadstawić uszu.i mieć szeroko otwarte oczy Wiele osób wprawdzie tak postępuje, ale nie pisze scenariuszy..Być może słyszš i widzš to czego nie trzeba.Mówišc poważnie-wszystko sprowadza się do profesjonalnych umiejętnoci, które po prostu trzeba mieć we krwi i doskonalić przez lata.Sš autorzy znakomitych powieci czy opowiadań, wybitni literaci, nie potrafišcy jednak napisać scenariusza opartego nawet na swojej ksišżce.Film rzšdzi się własnymi prawami.Szczególnie telenowela zmusza scenarzystów do ogromnej dyscypliny, umiejętnoci kojarzenia faktów i logicznego wišzania ich ze sobš.Osobiste przeżycia autorów również znajdujš odbicie w "KLANIE".Twórcy serialu wykorzystujš też dowiadczenia przyjaciół, znajomych, sšsiadów, dzieci i ich kolegów Młodsza córka Pawła i Krystyny Lubiczorw ma na imię Ola, tak jak czternastoletnia córka scenarzysty Wojciechu Niżyńskiego.Kłopoty Agnieszki Lubicz przed maturš były identyczne, jak te, które miała w tym okresie córka.Dzieci i młodzież posługujš się w "KLANIE" takim samym językiem, jak ich rówienicy Impreza była "super", niemo... [ Pobierz całość w formacie PDF ]