Zbigniew Mendel reguły small biznesu. własna firma w praktyce ebook, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Spis treści
Wprowadzenie ......................................................... 9
Rozdział 1. Czy i kiedy oraz na jakich warunkach warto
być właścicielem, a nie pracownikiem
najemnym ............................................. 13
1.1. Własny biznes
— świadomy wybór czy ekonomiczny determinizm? .............. 16
1.2. Działalność gospodarcza
— początek czy zwieńczenie kariery zawodowej? .................. 20
1.3. Ułańska fantazja — romantyczny element naszej historii,
ale niekoniecznie wartość własnej firmy .................................. 24
1.4. Czy naprawdę zawsze pierwszy milion trzeba ukraść?
— czyli o etyce w biznesie ....................................................... 28
Rozdział 2. Między marzeniami a rzeczywistością
— przesłanki wyboru rodzaju działalności
gospodarczej .......................................... 33
2.1. Czy warto startować, jeżeli nie jesteś Steve
’
em Jobsem
— czyli od rzemieślniczej solidności do wyróżniającej
innowacyjności ........................................................................ 34
2.2. Oceń realnie swoje predyspozycje, kompetencje i zasoby,
rzetelnie scharakteryzuj otoczenie — lepszy jest bolesny
szacunek szans niż kosztowna diagnoza przyczyn porażek ..... 36
2.3. Bądź realistą: jeżeli nie potrafisz kreować nowych potrzeb,
skoncentruj się na zaspokajaniu już istniejących ..................... 43
2.4. Nie musisz być omnibusem — gdzie szukać wsparcia ........... 47
4
REGUŁY SMALL BIZNESU. WŁASNA FIRMA W PRAKTYCE
Rozdział 3. Nazwa, logotyp, przedmiot działania, siedziba
— pierwsze kluczowe decyzje .................... 51
3.1. Tożsamość wizualna firmy — bądź kreatywny,
ale nie pozwalaj sobie na amatorstwo ..................................... 52
3.2. Siedziba firmy a miejsce wykonywania działalności
— optymalna lokalizacja działalności gospodarczej ................ 55
3.3. Co robisz, co zamierzasz robić, a czego na pewno nie
będziesz robił — podejście do przedmiotu działalności ......... 61
Rozdział 4. Kto jest moim klientem, kształt mojej oferty,
gdzie jest moja konkurencja
— czyli zręby strategii ............................... 67
4.1. Segmentacja klientów — uniwersalny patent na biznes? ........ 68
4.2. Oferta handlowa i usługowa
— czy można ignorować zasadę Pareto? ................................ 73
4.3. Produkty oraz usługi substytutywne i komplementarne
— zlokalizuj i zdefiniuj konkurencję ...................................... 78
4.4. W czym muszę być lepszy?
— poszukiwanie źródeł przewagi konkurencyjnej .................. 83
Rozdział 5. Intuicja to nie wszystko,
czyli podstawy planowania biznesu .............. 87
5.1. Poznaj swoją firmę, zwłaszcza strukturę przychodów
i kosztów, oraz określ „wąskie gardła” .................................... 88
5.2. Uwzględnij wszystkie czynniki wpływające na Twój biznes .... 90
5.3. Rozmawiaj ze swoimi odbiorcami i dostawcami ..................... 94
5.4. Biznesplan (plan prowadzenia biznesu)
— uniwersalne, sprawdzone narzędzie
czy jedynie przejaw ulegania ogólnym tendencjom? ............... 99
5.5. Monitoruj wykonanie założeń i koryguj je
w zależności od wyników i rozwoju sytuacji .......................... 101
Rozdział 6. Etapy rozwoju firmy a decyzje właścicielskie ...105
6.1. Koncepcyjne narodziny firmy
— dominacja właścicielskiej kreatywności ............................ 107
6.2. Pozytywistyczna praca u podstaw
— konieczna formalizacja ..................................................... 109
5
Spis treści
6.3. Kres spontanicznego rozwoju
— początki struktury organizacyjnej ..................................... 112
6.4. Korekta „błędów młodości” przedsiębiorstwa
— ewolucja czy rewolucja? ................................................... 114
6.5. Mikroprzedsiębiorstwo czy mała firma
— dylematy wyboru skali działania ....................................... 116
6.6. Czas profesjonalizacji:
autonomia – delegowanie – kontrola – biurokracja .............. 119
6.7. Strategiczne dylematy — czy już czas na ład korporacyjny? . 120
6.8. Jeszcze mała, średnia czy już duża firma
— czy dalszy rozwój wart jest ryzyka, które trzeba podjąć? .. 123
Rozdział 7. Nie myl przychodów z kosztami
— o właścicielskich priorytetach .................125
7.1. Przychody – marże – koszty:
w żelaznym uścisku „świętej” triady ...................................... 126
7.2. Dochody a konsumpcja i inwestycje:
w poszukiwaniu „złotego środka” ......................................... 131
7.3. Racjonalnie buduj reputację i prestiż .................................... 135
7.4. Jesteś przedsiębiorcą, a nie feudałem! .................................. 137
Rozdział 8. Konkurencja — kooperacja — konsolidacja,
czyli jak egzystować z rywalami rynkowymi ....141
8.1. Konkurencja
— trwały element rynkowej egzystencji Twojej firmy ........... 142
8.2. Nadużywanie pozycji rynkowej
— groźny i kosztowny w skutkach proceder ......................... 144
8.3. Zabronione praktyki nie dotyczą tylko wielkich
— zmowy cenowe ................................................................. 146
8.4. Pokojowe współistnienie czy technologiczny wyścig
— granice i płaszczyzny walki konkurencyjnej ..................... 150
Rozdział 9. Delegowanie kompetencji — bolesny wymóg,
znak czasu czy naturalna kolej rzeczy? ........157
9.1. Jeżeli nie potrafisz zaufać, musisz zbankrutować! ................ 158
9.2. Buduj priorytety i strategię,
to powinna być Twoja domena! ......................................... 163
6
REGUŁY SMALL BIZNESU. WŁASNA FIRMA W PRAKTYCE
9.3. Delegujesz kompetencje czy tylko odpowiedzialność? ......... 165
9.4. Pańskie oko konia tuczy — czy aby na pewno w biznesie
jest to uniwersalna zasada? ................................................... 168
Rozdział 10. Właściciel przedsiębiorstwa w życiu lokalnej
społeczności — społeczna percepcja
przedsiębiorcy ......................................171
10.1. Przedsiębiorca jako pracodawca ......................................... 173
10.2. Właściciel jako klient: zamawiający, usługobiorca .............. 176
10.3. Przedsiębiorca jako członek lokalnej społeczności ............. 178
10.4. Polityczne preferencje przedsiębiorcy a bierne
i czynne prawo wyborcze ..................................................... 182
Rozdział 11. Efektywna, czyli jaka? Praktyczne metody
oceny, monitorowania oraz podnoszenia
skuteczności biznesowej i bezpieczeństwa
rynkowego firmy ...................................185
11.1. Efektywność przez pryzmat finansów ................................. 187
11.2. Efektywność w aspekcie otoczenia rynkowego ....................... 202
11.3. Efektywność w odniesieniu do organizacji i kształtu
oraz przebiegu procesów biznesowych ............................... 207
11.4. Efektywność a zasoby ludzkie przedsiębiorstwa ................. 215
11.5. Efektywność przez pryzmat jakości, innowacyjności
i rozwoju .............................................................................. 221
11.6. Benchmarking — czyli popatrz i podpatrz,
jak funkcjonuje Twoja konkurencja .................................... 224
Rozdział 12. Jak kupić/sprzedać firmę
i nie dać się oszukać ..............................227
12.1. Kryteria atrakcyjności inwestycji kapitałowych ................... 229
12.2. Uwaga na „okazje” — faktyczne motywy zmian
właścicielskich ..................................................................... 231
12.3. Nie aspiruj do roli omnibusa — proces kupna/sprzedaży
firmy a doradcy i konsultanci .............................................. 233
12.4. Wycena firmy — podstawowe metody ............................... 235
12.5. Due diligence
— formalność czy próba minimalizacji ryzyka? .................. 239
[ Pobierz całość w formacie PDF ]